Stålebring Golf Academy

Nervösa slag under tävlingsliknande förhållande mitt i djupaste norrlandsvintern

Publicerad 2016-11-22 19:29:43 i Allmänt,

 

Även om jag håller med de artiklar som publicerats senaste året kring fördelarna med en inomhusperiod på vinterträningen så går det inte att komma ifrån att det är svårt att hitta en tävlingslik känsla inomhus. Det blir lätt teknikträning utan press eller nervositet.

Flera av de satsande juniorer som jag tränar kan slå riktigt bra slag och har således en teknik som tillåter dem till det men ändå så är skillnaden i prestation mellan träning och tävling för stor.

Det är nästan alltid en brist på att ”träna på att tävla” för många juniorer under vinterhalvåret men tack vare TrackMans combinetst så kan man faktiskt stå helt själv i golfhallen, mitt i vintern, och uppleva stor nervositet kring långa slag.

Uppbyggnaden kring testet Combine är inte speciellt märkvärdig men tack vare den uppdaterade rankingen innehållande världsstjärnor som vi ser på TV varje vecka så blir det eftersträvansvärt att slå sig in bland dessa namn. Det räcker med 60 bra slag i golfhallen så kan du göra ditt namn synligt bland alla världens bästa golfare vilket är rätt fräckt.

Här kommer några reflekterande punkter om Combine och vintern:

·      Jag kommer definitivt använda det som spel/spår/blad-träning då det är rätt nära riktigt golf med tanke på kontexten (golfhall).

·      Det är en självskriven del i en lyckad vinterträning och alla seriösa tävlingspelare borde vara jättesugna på att få ett bra resultat på Combine.

·      Vi ska vara noga med att inte överdriva antalet combine i vår utvecklingsgrupp, varje test måste vara viktigt. Vi ska bestämma att varje spelare ska göra ett bestämt antal test till exempelvis februari och bästa snittet ”vinner”.

·      Vi ska aldrig avbryta ett test. Man avbryter inte tävlingsrundor.

·      Testresultaten, Dispersion samt klubbdata kan definitivt fungera som en förhandsvisning till hur teknikträningen har gått och vad man bör förbättra innan tävlingssäsongen börjar.

Att vilja mäta sig och få en siffra på sin kompetens i det område man vill utvecklas på är nog något som alla seriösa idrottare har gemensamt. Det är bara är så. Därför är Combine så bra eftersom det inte fanns något liknande för 10 år sedan då jag själv stod och tränade golf som junior i golfhallen.

Läs mer om Combine via länken nedan och hör av er om ni är intresserad av att göra ett eget test:

http://mytrackman.com/public/trackman-combine-intro

 

Med Combine händer det!

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela