Stålebring Golf Academy

Spelar du i klubblaget eller i elitlaget?

Publicerad 2016-10-29 07:56:30 i Allmänt,

Med risk för att bli uppfattad som en kille som märker ord så kommer här mitt inlägg om ordet elit.  När jag slår upp synonymer för ordet elit så kommer synonymerna ”de bästa” och ”yttersta toppskiktet” upp. Dessa synomer får mig att tänka på just de bästa inom en vald sektor.

Jag blir riktigt taggad när jag tänker på elitidrottare oavsett idrott och elit är något som bara ett fåtal idrottare kan titulera sig eftersom det är just det yttersta toppskiktet som faktiskt är elit.

Av den anledningen så tycker jag att vi ska kalla våra golfklubbars seriespelslag för klubblag och inte elitlag. Jag skulle inte vilja bli kallad för elit om jag inte är elit för den delen heller. Igår gjorde jag ett konditionstest på min nya pulsklocka där min vilopuls utgjorde grunden för maximal syreupptagningsförmåga och enligt den analysen så fick jag resultatet elit.

 

 

 

Självklart är min syreupptagningsförmåga inte elit och jag vill inte bli kallad elit om jag är inte är elit. Likaså är det inte speciellt elit att skjuta par på hemmabanan från gul tee. Det är inte ens bra och speciellt inte om man strävar efter att nå någonstans med sin golf.

Bra idrottare har bra jämförelsedata som dom utvärderar sin egen prestation utifrån, sk ”Benchmarks” och där är värdena lämpliga. Min egen erfarenhet av kompetenta idrottare är att dom ogärna blåser upp sina egna resultat eftersom dom har en stor insikt i relevant jämförelsedata.

Det finns också en hel del golfjuniorer som inte tävlat tillräckligt mycket på andra banor för att inneha insikten om att par på hemmabanan inte alls behöver vara bra, där saknas relevant jämförelsedata. Avsaknaden av relevant jämförelse

Jag tycker det är intressant att lyssna på om en junior/klubblagsspelare beskriver sitt klubblag som elitlaget eller klubblaget. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela