Något att fundera på
Ibland tänker jag om förståelse som man inte borde göra. Att all förståelse hos eleven inte är bra och det är just det som är så avvikande, hur kan jag tänka att förståelse inte är något bra?
Min tveksamhet till att om all förståelse är något positiv för golfarens spelutveckling uppkommer från den oerhörda nöjdhet som en stor del av golfarna känner när de får en strukturerad, tydlig och framförallt linjär analys om deras sving. Det kanske handlar om en snygg och prydlig videoanalys från mitt svinganalys-program eller så lite som en instruktionsartikel i en golftidning. Nöjdhetens storlek som eleven uppryms av är så pass stor att eleven känner en tillräcklighet och det är precis där jag fastnar.
Jag fastnar i hur eleven höjer sin intellektuella förståelse till skyarna och nöjer sig med det trots att ingen motorisk förändring har skett. Den intellektuella förståelsen ”äter upp” elevens motoriska träning och ingen utveckling har skett. Det kanske är bättre om eleven inte förstår förändringen rent intellektuellt och därmed känner sig mer manad att viga sin tid på övningsfältet att faktiskt försöka öva motoriskt?
Det är rätt påtagligt hur vi tränare gärna vill förklara för eleven på ett strukturerat pedagogiskt sätt för att skapa förståelse men är det verkligen rätt förståelse vi förmedlar, jag blir mer och mer tveksam till det. Den instruktionen som är tydlig kanske hämmar elevens motoriska träning och den instruktionen som inte är tydlig kanske uppmanar eleven att träna mer motoriskt för att söka sann förståelse. Det är emellertid en del tränare som tjänare en del pengar på att inte bemöta elevens motoriska utmaningar utan istället tillfredställa elevens intellektuella förståelse med linjära analyser. Jag själv jobbar rätt flitigt med videoanalyser, PDF-rapporter och linjer.
När jag pluggade på universitetet så menade en föreläsare att en något otydlig föreläsning var det bästa för det tvingade eleverna att söka mer förståelse själva och därmed ”påbörjades” den djupa inlärningen redan där och då. En föreläsare som var tydlig och som inte alls skapade skäl för eleven att söka sann förståelse blev bara som att läsa en tidning som man glömmer bort när man läst klart.
Att lära sig något nytt är rätt jobbigt och visst handlar det om att inte förstå snarare än att förstå?
Med träning händer det.