Stålebring Golf Academy

Inte bara golfklubben som behöver satsa på träningen för ambitiösa juniorer

Publicerad 2017-02-18 07:05:32 i Allmänt,

 
Ett roligt inslag i en PGA-tränares yrke är såklart att träna ambitiösa och duktiga juniorer. Vi har på Öjestrand GC en mindre grupp juniorer som tränar regelbundet flertalet gånger i veckan året runt. I den gruppen är det mycket ambitiösa juniorer som får träna subventionerat tack vare vår golfklubbs värderingar kring juniorverksamhet och tack vare mitt eget intresse för instruktion har dessa juniorer alltid kunnat träna i senaste TrackMan och Swing Catalyst.

Vad som är speciellt i denna grupp är att alla aktiva spelare köper privatlektioner på sidan om, varje vecka året runt. Det är nämligen inte klubben som ska finansiera deras huvudsakliga golfträning/golfsatsning för det är spelarna själva ansvariga för och klubben erbjuder ett jättebra komplement till deras egen träning med mig som tränare.

Det är definitivt värt att belysa just eftersom många juniorer har inställningen att det är träningen i grupp som ska vara grunden för deras utvidgade satsning. Det är helt fel. Det är inte antalet gruppträningar med golfklubben som bestämmer vidden på en juniors träning. Finns det ekonomiska resurser så behöver den egna träningen med en PGA-tränare vara grunden för träningen istället för att ”bara gå på golfklubbens träningar”. 

Vi har ett upplägg med 30 min varje vecka i 1 år där det är en reducerad gentemot vanliga lektionspriser. Under dessa lektioner går vi alltid igenom nya övningar samt gör vidare analyser och på golfklubbens 2-3 träningar i veckan så förvaltar vi dessa övningar. Det är ett jättebra upplägg och tack vara ambitiösa juniorer och föräldrar som ställer upp så fungerar det jättebra. Med andra ord så är har juniorerna aktiv tagit ställning till deras satsning och faller inte offer för slentrian eller ”låt-gå-mentalitet”.

Jag vill också vara tydlig med att det är helt okej att bara träna med sin golfklubbs gruppträningar 1 ggr i veckan men man kan då inte förvänta sig att skjuta lägre och lägre varje tävling.

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela