Stålebring Golf Academy

Spår/blad-träning inomhus!

Publicerad 2017-01-23 21:09:45 i Allmänt,

 

Att det är bättre att planera sina teknikförändringar till vintern är ingen hemlighet direkt. Jag och flertalet andra PGA-tränare förmedlar samma budskap till våra elever som är intresserad av vinterträning, att det är på vintern vi gärna skapar effektiva förbättringar i svingen som vi sedan kan skörda frukten av på sommaren.

Det finns dock något som inte alls förknippas med inomhusträning och det är spår/blad-träning. Den typ av träning som de flesta amatörer sällan ”hinner” träna på eftersom deras brister i den fundamentan prioriteras. Spår/blad-träning är egentligen riktig golfträning och är den sorts träning som skapar en trygghet på banan. Det är den sorts träning som gör att man börjar kunna skapa olika typer av slag och således få koll på vart bollen kommer att starta och vart den kommer att landa.

Idag hade jag en lektion med en amatör som kommit långt i sin golfträning och vi tränade ren spår/blad-träning i 1.5 h. Det som slår mig är hur bra två saker är. Det första som är bra är att lägga ett långt rep framför siktlinjen ända till target på väggen. Det skapar en tydlig bild av hur eleven ska förhålla sitt blad och spår till. Det andra är att det är just en vägg som gör att vi inte ser bollflykten på direkten.

Att inte se bollflykten utan att behöva använda alla sina sinnen och känna vart bollen tog vägen för att sedan bekräfta sin känsla på skärmen är helt sjukt effektivt, typ som mental doping. Det skapar en motorväg för inlärning av spår/blad och det är så pass bra att vara inomhus att man skulle träna i hallen även under sommarhalvåret. En bra bok om inlärning och golfträning är min duktiga kollega Markus Westerbergs nyskrivna bok ”Golfarens sjätte sinne”.

En helt annan sak som rör inomhusträning är den skillnad i kurvatur som TM3 och TM4 uppvisar. Det känns som en alldeles för stor skillnad inomhus mellan de båda modellerna. I fyran blir det mycket kurvatur i flykten medan i trean känns det som att det mest pull/push. En sak som gör att Highscore på Combine fått sig en törn i trovärdighet. Skulle va kul o höra Trackmans egna kommentar kring detta.

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela