Stålebring Golf Academy

Träna som du spelar!

Publicerad 2017-03-19 17:06:35 i Allmänt,

 

Snart är det dags för två roliga golfresor för mig och förutom att skapa en bra golfskola för våra elever så vill jag även spela bra golf själv. För att spela bra golf behöver jag först och främst förstå vad som hindrar mig till att spela bra golf, jag behöver med andra ord ta reda på hur min miss ser ut. I mitt fall så duffar jag bollen när jag missar och jag kan även slå för mycket hook (för mycket inside).

 

Det jag behöver ändra på är att bli brantare in på bollen för att undvika onödig exponering av klubban i marken innan bollträff. Jag behöver även skapa ett rakare svingspår som inte generar för mycket skruv i bollen.

 

Jag har skapat dessa förändringar genom att slå fade med samtliga klubbor samt slagit järnklubbor med en pegg innan (till höger om bollen) för att ”hugga” mer på bollen och inte skopa. Det funkar jättebra för mig och jag lyckas hela tiden vilket också är problemets kärna. Problemets kärna består av att jag lyckas på träning men upplever det svårt på banan. Kontentan av det är att jag behöver träna som jag spelar, jag är inte intresserad att bli bra på att slå bollar på rangen utan på banan.

 

Jag behöver träna som jag spelar och därmed efterlikna kontexten av spel. Därför väljer jag att inför press/nervositet under träning och byter ut peggen mot min mobiltelefon enligt bilden ovan. Det kanske är extremt eftersom missen kostar rent ekonomiskt men det skapar så otroligt effektiv träning som förbereder mig för spelet på banan.

 

Med nervositet händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela