Stålebring Golf Academy

Så bygger jag och min elev vår egen TrackMan

Publicerad 2017-11-08 14:42:17 i Allmänt,

 

Jag har en elev med rätt vanliga bollflyktsmål, mindre dynamiskt loft och säkrare träffar istället för osäkra skopningar som korta slag. Under säsongens slut har vi tränat på mitt favoritställe vilket är fairwaybunkern för att skapa en träningskontext där feedbacken är både tydlig och omedelbar. Nu börjar inomhussäsongen och vi behöver skapa en så lik kontext som möjligt så därför ska vi bygga vår egen TrackMan i golfhallen.

Vi börjar med att fastställa vad eleven behöver förändra för att skapa bätte AoA och lägre dynamiskt loft. Det handlar främst om att skapa mer skaftlut i träff och samtidigt träffa något lägre ned på klubbladet samt att sänka AoA genom att skapa en bättre säkerhetsmarginal ( säkerhetsmarginalen läser du om i boken Golfarens Sjätte Sinne av Markus Westerberg). Vi börjar bygget!

Först bygger vi en funktion för dynamiskt loft genom att mäta var på väggen i höjdled vi behöver starta bollen för att matcha TrackMans funktion Optimizer, där sätter vi en tejp. Då behöver vi också mäta hur långt bort ifrån väggen mattan står. Då är dynamiskt loft byggt och gäller för en enskild klubba

Vi fortsätter genom att bygga AoA och ”säkerhetsmarginal” genom att slå från en mjuk matta så eleven får kämpa för att skapa en låg träffcentrering. Slår eleven från en hård matta blir alla träffar låga oavsett. Vi kan här också komplettera med att spruta torrschampo på klubban så får vi ett avtryck efter träff. Vi sätter även en tejpbit på mattan efter bollen för att vara säkra på att klubban har en tillräcklig säkerhetsmarginal. Gärna 5-7 cm efter bollen och en tejp med solid klister som eleven ska slå bort.

Då har vi nu byggt en funktion som ger feedback på horisontal gear effect, impact location, AoA och en äkta Low Point tillskillnad från TrackMan som visar en falsk Low Point för tillfället. Eftersom vi också siktar mot ett rep så har vi även byggt en funktion som visar face angle. Så vi har alltså byggt en egen TrackMan som visar/berättar följande värden:

·      Face Angle

·      Träffcentrering

·      Horisontal gear effect

·      Säkerhetsmarginal/ ”Äkta” Low Point

·      AoA

·      Dynamiskt loft

 

Dessutom är vår TrackMan ungefär 220 000 :- billigare än den äkta TrackMan :) 

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela