Stålebring Golf Academy

Ändrar du spåret eller bladet hos en slicare?

Publicerad 2017-10-28 08:54:04 i Allmänt,

 

En fråga som diskuteras sista veckan bland golftränare är om vi börjar med att ändra klubbblad eller svingspår först hos en slicare. Därför tänkte jag dela med mig av min syn på hur jag jobbar med en typisk slicare.

För mig känns det viktigt att försöka vara transparant mot mina elever. Att vara transparant mot min elev handlar i princip bara om att säga sanningen även om den inte är säljande/lockande. Presenterar vi sanningen om varför en viss bollflykt uppstår så skapar det en realistisk bild av elevens golfspel och gör att eleven förstår sin sving och bollfyktslagarna bättre. Det gör också att eleven blir mindre beroende av tränaren vilket skulle kunna vara ett skäl till att man inte vill vara transparent vilket givetvis blir fel från tränarens sida.

 I min strävan att försöka vara så transparant som möjligt är det viktigt för mig att svaret på om vi ändrar bladet eller spåret hos en slicare är blad eller en kombination av spår/blad. Det känns inte rimligt att säga blad efter som bladet egentligen skapar utgångsriktning på bollen och spår skapar skruv (eller en klack/tå). Blad kan vara en konstruktiv hjälpande justering för att lättare kunna skapa en spårändring med det är spåret som är förändringen.

Några punkter till varför spåret är den primära ändringen:

Spåret skapar skruv, inte blad. Det är sanningen och det behöver vi förmedla till eleven för förståelse om varför en slice har uppkommit och uppkommer i framtiden.

Även om vi ändrar bladet, stänger axlarna och skapar ett starkare grepp så behöver eleven ändå svinga klubban åt rätt håll (inifrån och ut ). Hade det varit en robot så hade GUBBS-ändringar varit helt och hållet perfekta men precis som boken Golfarens sjätte sinne förklarar så är det människor vi instruerar. Att svinga klubban är problemet om man svingar klubban fel, inte att man greppar fel. Man kan hjälpa en elev på traven genom att ändra greppet men eleven behöver faktiskt svinga klubban själv ändå.

Om vi tränar skruvträning med bättre spelare så utgår den träningen nästan alltid från att vi ska svinga klubban åt vänster respektive höger för att skapa en skruvändring, inte ändra greppet för att skapa skruv.

Till sist vill jag belysa det som jag själv tycker känns mest spännande och det är att prova att vända på den sedvanliga lektionsordningen då vi vanligtvis ändrar GUBBS först och sen det motoriska problemet. Om vi ändrar den ordningen och gör tvärtom, ändrar GUBBS kort efter vi jobbat med motoriska förändringar kanske eleven tar större ansvar för sin bollflykt samt förstår att det motoriska förändringen är viktigare än GUBBS. GUBBS äger inte motoriken, motoriken ger GUBBS. Vi tränare bestämmer inte en elevs svingspår genom att ändra grepp, vi underlättar för eleven att skapa en motorisk förändring.

Vad tycker ni andra ?

Med träning händer det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela