Stålebring Golf Academy

Det perfekta svaret

Publicerad 2017-10-10 10:16:18 i Allmänt,

 

 

Jag hade en lektion igår och fick på slutet av lektionen höra det perfekta svaret från eleven. Ett svar som bevittnar om att eleven tar ansvar för sin träning, sin bollflykt och sina missar.

Eleven hade under lektionen strävat efter ett spår som skulle bli mer inside samt stänga bladet mer och när detta fungerade blev oftast en topp, dvs en träff ovanpå bollen.  Jag tror inte att jag överdriver om jag uppskattar att åtta av tio amatörer skulle lösa det genom att pegga upp bollen.

Att pegga upp bollen kan definitivt göra så att nästa slag blir bättre träffat men det löser inte problemet med att eleven toppar bollen. Eleven toppar bollen för att eleven toppar bollen, inte för att peggen är för låg. Det är viktigt. Om eleven toppar bollen för att eleven toppar bollen så har toppen med koordination och relaterade färdigheter. 

När jag frågade min elev följdfrågor under sammanfattning så var en av dom frågorna hur han skulle lösa de toppade bollarna varpå han svarade att han inte skulle pegga upp i alla fall. Han menade på att han behövde provsvinga närmare marken och sikta närmare marken för att undvika toppen. Helt rätt!

Det eleven säger är att han vill träna på koordination och färdighet istället för att fokusera på nonsens som pegghöjd . Dessutom, skulle pegghöjden vara så central del i att pricka bollen så skulle ingen pricka bollen från ondulerade banor då avståndet till bollen är mycket olika.

Avslutningsvis vill jag även belysa två sanningar rörande ämnet pegghöjd. Väldigt många peggar för högt utan att veta om det. När dom peggar för högt blir det dynamiska loftet i träffen för hög och slaget blir för högt och smashen minskar. Väldigt många peggar för högt, lätt mer än hälften.

Den andra sanningen är att golfare som har problem med toppade bollar ska inte pegga upp utan pegga ”för lågt” för att öva sin koordination.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela