Stålebring Golf Academy

Hur påverkar TrackMan Norrland?

Publicerad 2017-10-15 16:16:54 i Allmänt,

Under min uppväxt var vintern en självklar tid för teknikträning och då närmast menat positionsträning med hjälp av video. Det var helt enkelt svårt att skapa bollflykter mot ett nät sex meter framför mattan. Även om mentalträning och spelstrategi är ämnen man kan beröra inomhus så är sanningen att positionsträning med video var helt klart dominerade delen varje vinter och det var lika spännande att se bollflykten för första gången ute varje vår. 

Nu när TrackMan 4 finns på marknaden med ännu mer avancerad mjukvara vars ambition även är att behandla gear effect så blir det ännu mer trovärdig bollflykt inomhus och vi får massor med information om ”svingsiffrorna”. Den okunniga personen som gärna hittar motargument till TrackMan tror och hävdar såklart att vi ”TrackManowners” bara stirrar oss blind på siffror och att vi inte förhåller oss till verkligheten men det är fel. Det är faktiskt helt fel eftersom effekten av mer tekniska hjälpmedel som TrackMan 4 blir mindre renodlad teknikträning/positionsträning.

För oss har vinterns träningsupplägg blivit mer dynamisk och framförallt mer förankrad till bollflykten som vi nu ser tack vare TrackMan. Det gör att vi har fått möjlighet att träna mer spår/blad-träning ( skala lök, spår/blad-matcher, combinetest, höga/låga-slag etc) istället för positionsträning. Så för mina elevers del har träningen blivit mer spelliknande träning inomhus och mindre positionsträning/teknikträning. Det har definitvit blivit mindre ”sifferjakt” och ibland jobbar vi aldrig med omedelbara siffor utan endast bollflykten.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela