Stålebring Golf Academy

Välj rangematta utifrån ditt hcp

Publicerad 2017-09-18 12:55:03 i Allmänt,

 

En bra spelare som slår bollen bra har alltid en säkerhetsmarginal med slag utan pegg, alltid. En säkerhetsmarginal är den sträcka som klubban färdas efter bollträff innan den vänder uppåt. Jag tror att många bra spelare skulle  må bättre av att få en större säkerhetsmarginal för att hantera nervositet bättre och slå renare bollträffar.

Nästan alla amatörer har ingen säkerhetsmarginal och det är det som gör att dom har en oerhört timingkrävande rörelse. Det kan oftast bli så extremt att dom har en klubba som vänder innan den träffar bollen. Det benämns ofta som "skopning" och generar en positiv attackvinkel i TrackMan 4.  I från en mjuk rangematta så möter deras klubba inget motstånd när dom skopar bollen och därför ska aldrig personer med högre hcp slå ifrån mjuka mattor. Dessa personer mår bra av att slå ifrån hårda mattor då deras klubba möter motstånd innan impact.

En mjuk rangematta passar däremot spelare som har stor säkerhetsmarginal och en hård rangematta passar sämre för dessa spelare. En hård rangematta gör att klubban inte får någon säkerhetsmarginal helt enkelt ( omöjligt att slå lägre än bollen).

Eftersom säkerhetsmarginalen infinns hos alla bra ballstrikers så är det vissa missförstånd som skapats vid instruktion. Ett missförstånd är att förväxla säkerhetsmarignalen med siffran Low Point i TrackMan 4, det är inte alls samma sak ( horisontel kontra vetikal).

Ett annat missförstånd är det kring pegghöjd som Markus Westerberg belyser på ett tydligt sätt i boken Golfarens Sjätte Sinne. Väldigt många peggar för högt med järnklubbor från tee och när jag själv lirade Future Series i helgen såg jag onödigt många höga launch angles bland en hel del plushandicapare. Det är dock inte "launchen" som är problemet utan det är den motoriska förvirring som skapas när man peggar för högt och "mixtrar" med fundamentala principer. Frågan är ens om man ska pegga annat än en millimiter ( utom driver).

Är du rädd för duff, topp och dålia träffar ska du slå ifrån hårda mattor. Har du en utarbetade säkerhetsmarginal kan du slå ifrån mjuka mattor och bevara din fundamentala säkerhetsmarginal. Dessutom bör alla golfare köpa Golfarens Sjätte Sinne som finns i shopen.

Med säkerhetsmarginal händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela