Stålebring Golf Academy

Det största hindret för elev och golftränare.

Publicerad 2018-02-13 08:59:58 i Allmänt,

Efter förra veckans träningsvecka är jag övertygad om att min instruktion genomgått en förändring senaste åren. Jag ser saker i mina elevers golf mer som orsak snarare än letar symptom. Jag hoppas och tror att instruktionen är bättre då vi arbetar med vad som faktiskt är orsaken till dåliga bollträffar och sneda slag. En ojämn bollträff med inslag av mycket toppade träffar beror inte på elevens bollplacering eller att eleven reser sig i baksvingen utan det beror på att eleven toppar bollen.

Jag tycker att exemplet med en toppad bollträff är jättebra för att belysa vad som är rätt och fel i en instruktion till eleven. Det är fel och nästintill kriminellt att påstå att bollplacering, uppställning eller en resning är orsaken till de toppade bollträffarna. Det går alldeles utmärkt att träffa bollen rent fastän man reser sig i baksvingen.  Det är livsfarligt att förmedla något annat än ”för lite kordinativ träning” som orsak till eleven som toppar bollen. När det väl är förmedlat kan man hjälpa eleven genom att ta bort försvårande saker som försvårar koordinationen såsom bollplacering, uppställning eller en resning.

Fler tränare borde skippa GUBBS som primärt och införa det som sekundärt och vara mer ärlig mot sina elever. Att bara jobba GUBBS (Grepp, Uppställning, Bollplacering, Balans och Sikte) är inte att vara ärlig mot eleven. När man vänder på turordningen, dvs att vänta med GUBBS gör att eleven blir oerhört kompetent.

Nu kommer vi det problem som kanske rentav endast kan lösas med ett paradigmskifte och det är att elever oftast gillar den felaktiga lösningen av ett svingproblem. Den lösning som löser svingproblemet på ett logiskt sätt men inte ett motoriskt sett. Det gör att när vi tränare försöker lösa problemet på ett rätt sätt så upplever många elever det som sämre initialt. Därför är det lätt att ge oärliga lektioner eftersom det gör eleven nöjd men bollflykten oförändrad.

Många elever nöjer sig med att lösa dålig koordination med att ändra bollplaceringen.

Med träning händer det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela