Stålebring Golf Academy

Ett exempel på felaktig instruktion vid socket/hälträffar!

Publicerad 2018-02-17 09:42:54 i Allmänt,

 
 
Efter mitt förra blogginlägg fick jag frågor om jag kunde exemplifiera hur en instruktion som eleven känner sig nöjd/glad/tillfreds med kunde vara fel och som jag uttryckte mig – rent kriminell. 

Här kommer ett exempel på just det. Det handlar om en elev som lider av socket/hälträffar. Precis alla amatörgolfare i hela världen löser det genom att ställa sig längre från bollen eftersom dom tycker att träffen är på klacken.  Det är en lösning som passar deras logik och intellekt men det är helt fel ur ett motoriskt synsätt.

Det är nämligen väldigt få spelare med socketproblematik som står för nära bollen och återigen – det blir en socket eftersom spelare träffar på hälen, inte för att spelaren står för nära. Det blir en socket för att spelaren lider av en ofrivillig utåtgående rörelse (från kroppen och balansproblem) och en effektiv lösning är oftast att stå väldigt nära bollen för att tvingas skapa balans undermedvetet och motoriskt.

När instruktionen att stå närmare bollen ges till en spelare mottas den oftast mycket illa och eleven blir illa till mods. Eleven förstår inte alls syftet och blir ännu mer ”rädd” för en socket och instruktionen går helt emot elevens logiska tänkande.  Eleven glömmer oftast bort att svingen är en motorisk utmaning och inte en intellektuell utmaning.

Jag är helt övertygad om att eleven skulle bli hur nöjd som helst om jag gav instruktionen att stå längre ifrån bollen trots att det är helt fel, kriminellt fel.  Därför behöver vi tränare uppmärksamma motoriska lösningar istället för logiska lösningar.

Att uppmärksamma motoriska lösningar kan vara vår tuffaste utmaning men tränare som antar utmaningen ska hyllas och uppmuntras av det största.  Lider du av en socketrädsla så finns det en otroligt bra övning att göra.  Ställ upp dig med en järnklubba fast mycket nära bollen och adressera bollen mitt på klubbladet. Försök sedan från den uppställning att göra en full sving så nära insidan av bollen som möjligt utan att träffa bollen. 9/10 spelare som testar detta träffar bollen fast dom siktar på marken så nära bollen som möjligt. Varsågod att träna på din motorik.

 

Med träning händer det.

[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela