Stålebring Golf Academy

Hemuppgift för vår utvecklingsgrupp!

Publicerad 2018-02-04 19:42:35 i Allmänt,

 

Nedan är ett exempel från våra hemuppgifter och träning med våra utvecklingsjuniorer.

 

Hej!

Jag passa på att uppmärksamma ert fokus under helgen. Ni tar ansvar för er träning/bollflykt/utveckling och majoriteten av er har ett grymt fokus. När ni är på plats i hallen så känns det som ni verkligen tränar medvetet och specifikt på era saker/uppgifter.

Det ni kan förbättra/utveckla är tid för egenträning som behöver bli utökad. Nu har vi kört igång en gemensam egenträning på fredagar så det är ett steg i rätt riktning. Våren närmar sig och därför ökar vi även träningsdosen med en hemuppgift varje vecka. Hemuppgiften ska inte kännas betungande utan underlättande för er egenträning. Här kommer veckans uppgift!

Hemuppgift: Sätt ord på dina känslor vid slagen rak, draw och fade.

Utifrån helgens träning ska du beskriva hur du upplever de olika slagen och vad du behöver uppleva/göra för att lyckas bättre med varje slag. Nedan finner du min egen uppgift som exempel.

Rak

Min upplevelse: Känns som det sällan blir en rak utan det blir lätt en draw/pull.

Så behöver jag känna/göra för att lyckas slå en rak: Jag behöver bli lite mer utifrån samt hålla bladet lite mer. Dock framförallt mer utifrån med spåret, det är viktigast för mig

Draw

Min upplevelse: Mitt stockshoot. Jag har lättast för detta slag och lyckas relativt ofta men inte tillräckligt ofta. Jag har svårt att avgöra bladvinkel. Jag stänger det lite för mycket ibland.

Så behöver jag känna/göra för att lyckas slå en draw: Jag behöver hålla bladet mer och sikta in mig på att hitta en startpunkt/mållinje i förhållande till repet.

Fade

Min upplevelse: Känns som att det blir en fade men träffar jag den bra så landar den höger (pga av öppet blad) och startar jag den mer stängt så blir det oftast en tåträff. Jag lyckas sällan och träffar bollen inkonsekvent vid fadeslag.

Så behöver jag känna/göra för att lyckas slå en fade: Jag behöver träna mycket för att hitta rätt känsla. Känns som jag behöver våga lita på att starta den mer stängt samt slå mycket bollar för att hitta bollträffen. Det känns extra viktigt för mig att bli trygg med fade eftersom det neutraliserar min ”inifrånkänsla” som kan ge för mycket draw/hook i slagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela