Stålebring Golf Academy

Kan det vara bra träning att resa sig i baksvingen?

Publicerad 2018-01-04 14:58:23 i Allmänt,

Jag tror jag aldrig kommer att presentera att en elev reser sig eller böjer på armen som en lösning på deras dåliga bollträffar någonsin mer i hela mitt liv. Jag tror inte det är bra för en amatörgolfare att höra det. Det enda som är bra med den lösningen är att eleven gillar den lösningen rent intellektuellt vilket gör att vi tränare kan presentera fel lösning till eleven utan dom märker det…

Jag har under hösten skrivit om hur motoriken äger alla videoanalyser, vinklar och knasiga intellektuella lösningar på motoriska problem men ändock är min tolkning relativt outnyttjad av kollegor och amatörgolfare. Poängen med varför man inte toppar bollen för att man reser sig är att man inte behöver toppa bollen bara för att man reser sig, man toppar bollen för att man inte “tajmar” rätt ned mot marken rent koordinativt. 

Det kan vara bra att läsa den meningen igen. Man toppar inte bollen för att man reser sig utan man toppar bollen för att man inte “tajmar” klubban rätt ned mot marken rent koordinativt. Man behöver alltså inte toppa bollen bara för att man böjer på armen eller reser sig. Personligen anser jag att om ska kunna spela säker golf så bör man nog tillägna sin motorik tillräckligt med träning så man kan träffa bollen fast man böjer på armen eller reser sig som en övning/test. Kan man inte det så är man nog rätt körd.

Naturligtvis så bör man inte resa sig eller böja armen men det är inte en lösning på ett motoriskt problem. Behovet av att träna sin koordination samt att träffa ned mot bollen rätt kvarstår. Det är ”bara” en stor hjälp på traven att inte böja på armen eller att inte resa sig. En fantastiskt bra sak med Öjestrand GC är den att vi har en fairwaybunker vid rangen. Där kan man verkligen nöta långa slag eftersom det skapar en bra kontext för motorisk inlärning.

Borde det inte vara fler golfare som inte köper resonemanget att man inte kan pricka bollen bara för att man råkar böja armen lite?

Om man inte kan pricka bollen när man böjer armen eller reser sig så bör man nog sluta resa sig och böja på armen för det underlättar när man tränar den huvudsakliga anledningen till varför man inte prickar bollen, nämligen kordination och motorik. När man tränar koordinationen och motorik ned mot bollen så kan passa på att göra sin träning mer utmanande genom att tillexempel böja på armen eller resa sig lite då och då ;)

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Postat av: Thord Järlehag

Publicerad 2018-01-06 00:41:21

Okej. Innebär det att jag ska träffa marken 10 mm före bollen? Jag har aldrig fått en tuva. träffart bollen rent utan ett motond från marken.

Svar: Aldrig före bollen, hur menar du Thord?
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela