Stålebring Golf Academy

Kan du förankra din övning till din bollflykt?

Publicerad 2018-03-12 15:41:16 i Allmänt,

 

En sak som stör oss golftränare är nog amatörers vilja att testa nya övningar utan egentligt syfte eller förankring till bollflykten. Jag inbillar mig att bra spelare ogillar att testa nya övningar utan ett tydligt motiv medan sämre spelare inte alls har något problem med att testa nya övningar utan ett motiv om varför dem testar övningarna.

Det fungerar inte så i någon annan situation i livet. Jag kör inte min kompis rehabövning i gymmet bara för att han har fått den ordinerad för sina skador så varför detta fenomen i golf?

Igår resonerade vi kring just detta under våra fördjupningskurser och kom fram till att en övning bör vara tydligt förankrad till ens bollflykt. En övning är något som bör hjälpa en att nå ett redan bestämt mål som exempelvis att träffa bollen mer direkt eller att minska en särskild skruv.

Så innan man testar en ny övning bör man kunna redogöra för sin vanligaste miss på banan och tydligt redogöra den missen i form av bollflykt (ex slice, duff, topp, hook etc). Det är mer krävande att faktiskt förstå sin övning innan man testar den och hur den är kopplad till bollflykten och därför är det också större risk att man tar en genväg och ”bara testar en ny övning” i farten.

Våga träna på det som spelar roll, lämna resten.

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela