En övning är ett skal.
Att hitta rätt övning för eleven är bra men vad är syftet med en övning
Oavsett övning/drill/träning så är syftet lika – att hitta en känsla som skapar en förändring i rörelsemönstret. En övning är endast ett skal,en väg att hitta en känslasom är nödvändig för att träna in det nya.
Vår vanligaste lektionskund är den som vill bota en slice och min erfarenhet är att mina tränarkollegor oftast botar en slice på första lektionen, det är inte alls så svårt. Det luriga är att vi alltid håller oss till övningen som eliminerade slicen, det skapar problem för eleven och gör att eleven lätt faller tillbaka till sin slice efter ett par rundor.
Det bästa för den eleven är att på slutet av lektionen slå en slice igen för att följa upp med en stor draw. För att sedan slå ytterligare en stor slice och följa upp det med en stor draw. En övning en är bra väg för att hitta känslan men det är känslan som är lösningen. Ta ansvar för den när du har tar en lektion och säkerställ att du förstår rent motoriskt, strunta i det teoretisk ibland!!
En lyckad lektion med syfte att bota slice avslutas alltid bäst genom att låta eleven slå en stor slice för att sedan följa upp det med en draw. Då skapas en slags ”slice-försäkring” för eleven. Försäkringen ”täcker” återfall eftersom eleven får mer än en övning med sig hem, nämligen en känsla!
Med träning händer det.