Stålebring Golf Academy

Skippa den statiska övertron – börja på tro på dig själv istället!

Publicerad 2019-04-07 10:48:22 i Allmänt,

 

Igår hade en elev en rejäl tåträff som återkommande miss där följden blev att bollen inte flög iväg speciellt många meter. Vi hade tränat på att ”identifiera” våra tendenser i träffen och just i detta fall var det en tåträff som ofta återkom.

Majoriteten av amatörgolfare ger sig i kast med detta problem på ett felaktigt sätt genom att ändra uppställning i tron om att en uppställning närmare bollen ska flytta bollträffen mot mitten, så behöver det oftast inte vara eftersom en felträff oftast beror på att det oftast är en felträff endast. 

Just i detta fel bad jag faktiskt eleven stå närmare bollen men också att sikta på klacken för att neutralisera bort tåträffen men elevens sikte var på klacken. Att eleven siktade på klacken var den absoluta orsaken till att träffen blev bra men eleven responderade med att tacka mig som tränare för att den nya uppställningen gav resultatet.

Uppställningen underlättade säkert men gav ingen lösning, lösningen kom från elevens egen insats som påverkade motoriken och träffen. Övningar som stärker motoriken är lösningen till mycket och vi tränare behöver flytta fokus från vår påverkan till eleven insats. Statiskt nonsens är inte min grej :) 

Prova att träffa en boll i varje zon med drivern likt bilden ovan, det är en superbra övning som skapar förståelse och utveckling. 

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela