Stålebring Golf Academy

Inlärning eller utlärning?

Publicerad 2019-01-18 11:36:36 i Allmänt,

I takt med att studion och golfhallen blir klar på Öjestrand blir det ännu tydligare vad tekniska hjälpmedel hjälper oss att se bollfykten som annars är ”insöad”6 månader om året för oss i Sundsvall.  

Även om det finns ett fåtal insnöade tränare som kritiserar hjälpmedel såsom TrackMan (i vilken annan bransch är man fientligt mot ny teknik liksom?!)så ser även jag medföljande risker med detta och allt inte endast tränarens ansvar faktiskt. 

Som jag tidigare beskrivit upplever jag under vissa lektioner att för lite fokus riktas mot motoriska övningaroch färdigheter och det skapar en lektionstimme som snarare ger utlärning istället för inlärning. Eleven kanske nöjer sig med att ”tillfredsställa” sin intellektuella förståelse snarare än sin motoriska förståelse. 

Förmodligen lär sig eleven sig bättre att slå skruv endast med bollflykten visandes på Trackman och att siffrorna ersätts av begrepp som höger och vänster. Ett misstag som försvårar inlärning är att jag som instruktör ”ger efter” för elevers intellektuella jakt efter att förstå siffror som ibland är meningslösa. Låt siffrorna synas i analysfasen och dölj dem sedan är ett enkelt alternativ tycker jag.

Det jag beskriver är just ett kritiskt skede i en lektion med tekniska hjälpmedel eftersom jag som tränare har huvudansvaret för att lektionen ska bli så effektiv som möjligt. En hel del elever förstår inte sitt eget bästa och skulle gladeligen betala dyra pengar för värdelös träning bara siffror syns på skärmen.

Här tror jag att det är lätt hänt att man ger efter för eleven och inte utmanar genom att flytta fokus till motorisk inlärning istället för ”siffernonsen”. Problemets kärna är att just att många golfare är sjukt nöjda med ”siffernonsen” och ”att vi tränare ”kommer undan med det” om vi vill  (vilket såklart inte är syftet om man vill annat än att bara tjäna pengar).

Nyckeln är att använda bollflykten i TrackMan inomhus och minska på antalet siffror. En ännu viktigare nyckel är faktiskt att våga göra eleven något besvikenoch se till elevens bästa. Genom att minska siffror och öka fokus på övningar med bollflykt kommer träningen bli effektivare.

Tack Trackman för att vi fått se en bollfykt 6 månader till om året.

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela