Stålebring Golf Academy

Hur analyserar jag en sving?

Publicerad 2019-03-11 19:57:22 i Allmänt,

 

Det här inlägget riktar sig nog mer till mina tränarkollegor men som elev är det nog kul att läsa det också :) 

Jag hade en svårare analys av en sving ikväll, kändes svårt att förstå vad som skapade bollflykten/missen.

När jag fastnar/tycker något är svårt i början av en lektion så brukar jag tänka såhär för att skapa förståelse i hur missen i bollflykten hänger ihop med svingen och därmed vilken svingförändring som borde lösa problemet:

·     Bollflykt, bollflykt, bolllfykt!! Fastställ bollflykten!! 

·     Finns det koppling mellan bollflykten och spelarens statistik på banan?

·     Har eleven en fysisk begränsning?

·     Svingen MÅSTE alltid följa cirkelns geometri, tänk på hur klubban måste svingas på en rockring för att få koll på svingspår, vertikalt/horisontellt – svingplan och attackvinkel.

·     Använd torrscampo för att fastställa vart på klubban bollen träffar. Det har en otroligt stor påverkan på skruv och spinn.

·     Försök att tänka in dig i vad du hittar och överdriv den känslan för att ”kunna känna samma känsla som eleven känner”.

Om dessa steg hänger ihop och bildar en sammanhängande logisk kedja borde analysen vara rimlig. 

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela