Stålebring Golf Academy

Pegga upp eller pegga ner, hur var det nu igen?

Publicerad 2017-12-27 14:16:09 i Allmänt,

Igår hade jag ett intressant utbyte med en elev angående pegghöjd med drivern. Problemet var en topp, dvs träffen var för låg på klubbhuvudet. Elevens initiala reaktion var att pegga högre och på så sätt skapa en högre och mer centrerad träff. Precis vad jag själv skulle sagt för två år sedan eller om jag hade spelat en foursome ihop med denna elev och vill ha förbättring enbart för stunden så hade jag också bett honom att pegga högre.

Den rätta analysen är såklart att eleven toppar för att eleven toppar, inte för att peggen är för låg. På banan i övriga slag står man i olika lut, vind, blåst och inte minst tusen andra saker som påverkar en spelares motorik betydligt mer än en något justerad pegghöjd. Övningen är att kunna slå oavsett pegghöjd och för att träna adekvat på den kompetensen så lär eleven snarare pegga lägre som övning än högre men framförallt variera.

Några liknelser till detta synsätt tycker jag kan vara hur en ormrädd person väljer att undvika ormar i sin vardag på tv, i tidningar och kanske till och med aldrig går promenader i skogen. Det är samma som om eleven ovan peggar bollen högre, det löser inte problemet utan gör det oförändrat. Det vore bättre om den ormrädde personen gick i terapi och arbetade med sin rädsla.

En annan liknelse är pengar och olycka. Klart man kan köpa sig mer glädje för stunden och för närmaste tiden och till och med mycket stark glädje men löser det verkligen det ursprungliga olyckliga sinnesstämningen som beror på något annat. Det är bättre att ”fronta” det som skapar olyckan istället för att plåstra om den.

Med träning händer det.

Sikta

Publicerad 2017-12-21 08:29:56 i Allmänt,

 
Ett exempel från förra inläggets resonemang om att det råder en övertro på intellektuell förståelse och en undertro på motorisk förståelse är när elever slår i TrackMan. Det handlar om att man som elev gärna tittar och accepterar siffror även om siktet inte är fastställt.

 

Det spelar egentligen ingen roll om vi slår i TrackMan eller i video, bladet behöver ett mål att förhålla sig till. TrackMan behöver riktas in mot ett mål för att kunna användas och videokameran behöver riktas parallellt mot mållinjen.  Jag försöker förmedla till alla spelare som kontinuerligt tränar i TrackMan att de behöver ta ansvar för sin träning och kontrollera siktet innan de slår för att vara säker på att siffrorna i TrackMan stämmer. 

Väldigt många amatörer har en övertro på intellektuell förståelse eftersom man gärna slår i TrackMan och ser sina siffror men många gör gärna det utan ett sikte (ett rep som hänger på väggen inomhus).  Då blir sifforna i TrackMan helt värdelösa.Jag tror man gör denna tankevurpa för man äger en för stor övertro på den intellektuella förståelsen för TrackMan. Ett ytterligare exempel på övertron på den intellektuella förståelse är att man trots ett öppet blad mot ett rep frågar vad siffran face-angle var just på det slaget fast man egentligen ser det mot repet.

Vidare är nog den undermedvetna anpassning vid träning mot ett mål större än vad vi tror. Man tenderar nog till att anpassa sina slag mer mot målet om det hänger ett rep i bollinjen.

Något att fundera på

Publicerad 2017-12-18 09:31:10 i Allmänt,

Ibland tänker jag om förståelse som man inte borde göra. Att all förståelse hos eleven inte är bra och det är just det som är så avvikande, hur kan jag tänka att förståelse inte är något bra?

Min tveksamhet till att om all förståelse är något positiv för golfarens spelutveckling uppkommer från den oerhörda nöjdhet som en stor del av golfarna känner när de får en strukturerad, tydlig och framförallt linjär analys om deras sving. Det kanske handlar om en snygg och prydlig videoanalys från mitt svinganalys-program eller så lite som en instruktionsartikel i en golftidning. Nöjdhetens storlek som eleven uppryms av är så pass stor att eleven känner en tillräcklighet och det är precis där jag fastnar.

Jag fastnar i hur eleven höjer sin intellektuella förståelse till skyarna och nöjer sig med det trots att ingen motorisk förändring har skett.  Den intellektuella förståelsen ”äter upp” elevens motoriska träning och ingen utveckling har skett. Det kanske är bättre om eleven inte förstår förändringen rent intellektuellt och därmed känner sig mer manad att viga sin tid på övningsfältet att faktiskt försöka öva motoriskt?

Det är rätt påtagligt hur vi tränare gärna vill förklara för eleven på ett strukturerat pedagogiskt sätt för att skapa förståelse men är det verkligen rätt förståelse vi förmedlar, jag blir mer och mer tveksam till det.  Den instruktionen som är tydlig kanske hämmar elevens motoriska träning och den instruktionen som inte är tydlig kanske uppmanar eleven att träna mer motoriskt för att söka sann förståelse. Det är emellertid en del tränare som tjänare en del pengar på att inte bemöta elevens motoriska utmaningar utan istället tillfredställa elevens intellektuella förståelse med linjära analyser. Jag själv jobbar rätt flitigt med videoanalyser, PDF-rapporter och linjer.

När jag pluggade på universitetet så menade en föreläsare att en något otydlig föreläsning var det bästa för det tvingade eleverna att söka mer förståelse själva och därmed ”påbörjades” den djupa inlärningen redan där och då. En föreläsare som var tydlig och som inte alls skapade skäl för eleven att söka sann förståelse blev bara som att läsa en tidning som man glömmer bort när man läst klart.

Att lära sig något nytt är rätt jobbigt och visst handlar det om att inte förstå snarare än att förstå?

Med träning händer det.

Vill du träna golf i golfhallen så finns jag där, skicka ett mail till [email protected]

Vad betyder ett bra combine test i TrackMan?

Publicerad 2017-12-08 17:28:32 i Allmänt,

 
Just nu håller våra juniorer på med en serie av combine test då det är ett bra sätt att mäta säkerheten i varje spelares stockshot, speciellt inomhus då begränsningarna är rätt stora. Innan ska väl också tillägas att svårigheten ökar med TrackMan 4 som ger större skruv i bollen.
 
Vad betyder då ett bra testresultat? Är man grym om man slår sig in bland toppen på high-score med 85-87 i resultat?
 
Nej såklart inte. Det betyder inte speciellt mycket mer än att man kan avgöra rätt längdkänsla och slå hyfsat rakt mot ett rep inomhus. Vad som betyder desto mer är om man inte kan göra ett bra testresultat. Det finns nog ingen bra spelare som inte kan göra ett bra resultat i combine. Det finns heller inte en spelare som endast producerar dåliga combine som kan leverera på banan.
 
Dåliga combine betyder att man är riktigt dålig och bra combine betyder inte att man är bra.
 
Med träning händer det.
 

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela