Stålebring Golf Academy

Ändrar du spåret eller bladet hos en slicare?

Publicerad 2017-10-28 08:54:04 i Allmänt,

 

En fråga som diskuteras sista veckan bland golftränare är om vi börjar med att ändra klubbblad eller svingspår först hos en slicare. Därför tänkte jag dela med mig av min syn på hur jag jobbar med en typisk slicare.

För mig känns det viktigt att försöka vara transparant mot mina elever. Att vara transparant mot min elev handlar i princip bara om att säga sanningen även om den inte är säljande/lockande. Presenterar vi sanningen om varför en viss bollflykt uppstår så skapar det en realistisk bild av elevens golfspel och gör att eleven förstår sin sving och bollfyktslagarna bättre. Det gör också att eleven blir mindre beroende av tränaren vilket skulle kunna vara ett skäl till att man inte vill vara transparent vilket givetvis blir fel från tränarens sida.

 I min strävan att försöka vara så transparant som möjligt är det viktigt för mig att svaret på om vi ändrar bladet eller spåret hos en slicare är blad eller en kombination av spår/blad. Det känns inte rimligt att säga blad efter som bladet egentligen skapar utgångsriktning på bollen och spår skapar skruv (eller en klack/tå). Blad kan vara en konstruktiv hjälpande justering för att lättare kunna skapa en spårändring med det är spåret som är förändringen.

Några punkter till varför spåret är den primära ändringen:

Spåret skapar skruv, inte blad. Det är sanningen och det behöver vi förmedla till eleven för förståelse om varför en slice har uppkommit och uppkommer i framtiden.

Även om vi ändrar bladet, stänger axlarna och skapar ett starkare grepp så behöver eleven ändå svinga klubban åt rätt håll (inifrån och ut ). Hade det varit en robot så hade GUBBS-ändringar varit helt och hållet perfekta men precis som boken Golfarens sjätte sinne förklarar så är det människor vi instruerar. Att svinga klubban är problemet om man svingar klubban fel, inte att man greppar fel. Man kan hjälpa en elev på traven genom att ändra greppet men eleven behöver faktiskt svinga klubban själv ändå.

Om vi tränar skruvträning med bättre spelare så utgår den träningen nästan alltid från att vi ska svinga klubban åt vänster respektive höger för att skapa en skruvändring, inte ändra greppet för att skapa skruv.

Till sist vill jag belysa det som jag själv tycker känns mest spännande och det är att prova att vända på den sedvanliga lektionsordningen då vi vanligtvis ändrar GUBBS först och sen det motoriska problemet. Om vi ändrar den ordningen och gör tvärtom, ändrar GUBBS kort efter vi jobbat med motoriska förändringar kanske eleven tar större ansvar för sin bollflykt samt förstår att det motoriska förändringen är viktigare än GUBBS. GUBBS äger inte motoriken, motoriken ger GUBBS. Vi tränare bestämmer inte en elevs svingspår genom att ändra grepp, vi underlättar för eleven att skapa en motorisk förändring.

Vad tycker ni andra ?

Med träning händer det.

 

Hur påverkar TrackMan Norrland?

Publicerad 2017-10-15 16:16:54 i Allmänt,

Under min uppväxt var vintern en självklar tid för teknikträning och då närmast menat positionsträning med hjälp av video. Det var helt enkelt svårt att skapa bollflykter mot ett nät sex meter framför mattan. Även om mentalträning och spelstrategi är ämnen man kan beröra inomhus så är sanningen att positionsträning med video var helt klart dominerade delen varje vinter och det var lika spännande att se bollflykten för första gången ute varje vår. 

Nu när TrackMan 4 finns på marknaden med ännu mer avancerad mjukvara vars ambition även är att behandla gear effect så blir det ännu mer trovärdig bollflykt inomhus och vi får massor med information om ”svingsiffrorna”. Den okunniga personen som gärna hittar motargument till TrackMan tror och hävdar såklart att vi ”TrackManowners” bara stirrar oss blind på siffror och att vi inte förhåller oss till verkligheten men det är fel. Det är faktiskt helt fel eftersom effekten av mer tekniska hjälpmedel som TrackMan 4 blir mindre renodlad teknikträning/positionsträning.

För oss har vinterns träningsupplägg blivit mer dynamisk och framförallt mer förankrad till bollflykten som vi nu ser tack vare TrackMan. Det gör att vi har fått möjlighet att träna mer spår/blad-träning ( skala lök, spår/blad-matcher, combinetest, höga/låga-slag etc) istället för positionsträning. Så för mina elevers del har träningen blivit mer spelliknande träning inomhus och mindre positionsträning/teknikträning. Det har definitvit blivit mindre ”sifferjakt” och ibland jobbar vi aldrig med omedelbara siffor utan endast bollflykten.

Med träning händer det.

Det perfekta svaret

Publicerad 2017-10-10 10:16:18 i Allmänt,

 

 

Jag hade en lektion igår och fick på slutet av lektionen höra det perfekta svaret från eleven. Ett svar som bevittnar om att eleven tar ansvar för sin träning, sin bollflykt och sina missar.

Eleven hade under lektionen strävat efter ett spår som skulle bli mer inside samt stänga bladet mer och när detta fungerade blev oftast en topp, dvs en träff ovanpå bollen.  Jag tror inte att jag överdriver om jag uppskattar att åtta av tio amatörer skulle lösa det genom att pegga upp bollen.

Att pegga upp bollen kan definitivt göra så att nästa slag blir bättre träffat men det löser inte problemet med att eleven toppar bollen. Eleven toppar bollen för att eleven toppar bollen, inte för att peggen är för låg. Det är viktigt. Om eleven toppar bollen för att eleven toppar bollen så har toppen med koordination och relaterade färdigheter. 

När jag frågade min elev följdfrågor under sammanfattning så var en av dom frågorna hur han skulle lösa de toppade bollarna varpå han svarade att han inte skulle pegga upp i alla fall. Han menade på att han behövde provsvinga närmare marken och sikta närmare marken för att undvika toppen. Helt rätt!

Det eleven säger är att han vill träna på koordination och färdighet istället för att fokusera på nonsens som pegghöjd . Dessutom, skulle pegghöjden vara så central del i att pricka bollen så skulle ingen pricka bollen från ondulerade banor då avståndet till bollen är mycket olika.

Avslutningsvis vill jag även belysa två sanningar rörande ämnet pegghöjd. Väldigt många peggar för högt utan att veta om det. När dom peggar för högt blir det dynamiska loftet i träffen för hög och slaget blir för högt och smashen minskar. Väldigt många peggar för högt, lätt mer än hälften.

Den andra sanningen är att golfare som har problem med toppade bollar ska inte pegga upp utan pegga ”för lågt” för att öva sin koordination.

Med träning händer det.

Attackvinkeln för en människa och attackvinkeln för en svingrobot

Publicerad 2017-10-07 19:15:00 i Allmänt,

 

Det kan inte frångått många golfare att siffran Angle of Attack ( AoA) har stor påverkan på slaglängden med framförallt drivern. Jag har själv haft många lektioner med ökad carry-längd för eleven genom att skapa en positiv AoA istället för en negativ AoA. Det är smart att skapa längd från parametrar som inte kräver mer klubbhastighet eftersom mer klubbhastighet försämrar precisionen och inte alltid ökar slaglängden för den delen heller. 

You-tube kryllar av grymma videos med övningar för att hitta en positiv attackvinkel men vad som inte är lika vanligt ett resonemang kring vilken attackvinkel som passar för varje spelare. För en ”Iron Byron” ( slagrobot) så är det enkelt för den har inga känslor/nervsystem/minne så den slår alltid längre carry med en positiv AoA, inget snack om saken.

För oss människor, med känslor/nervsystem/minne  är saken annorlunda och i den allmänna instruktionen kring AoA kan det vara möjligt att det saknas fler parametrar när vi bestämmer vad en elev ska ha för mål attackvinkel.

Det är många spelare som inte klarar av att slå upp på bollen eftersom dom är ”skopare” sen tidigare. Det gör att dom inte klarar av slå upp på bollen med drivern för det ”smittar av sig” på övriga klubbor och duffen är ett nervöst hål bort.

Det kan också vara strategiskt rätt att slå mer ned på bollen då nervositet ökar eftersom det skapar en större säkerhetsmarginal ( som benämns i Golfarens sjätte sinne)  och oftast är en motaktion mot just nervositet (lyftreflex etc som benämns i Gofarens sjätte sinne)

En ytterligare sak som talar för att vi bör vara mer tillåtande med olika attackvinklar är att attackvinkeln påverkar spåret och bladet vilket gör att du inte endast ändrar attackvinkeln när du ändrar attackvinkeln.

Slår du mer upp på bollen så rör sig klubban mer inåt (-) och förmodligen också mer stängt och slår du ner på bollen så rör sig klubban mer utåt (+) och mer öppet. Allt beroende på att svingplane är 45 grader vid driver och inte 90 grader.

Ovanstående om svingplane vid 45 grader kontra 90 grader är det nog viktigaste argumentet för hela inläggets resonemang. Det går inte att ändra endast AoA eftersom vi jobbar med en cirkel. Det går inte att endast ändra AoA eftersom vi jobbar med människor och inte robotar.

Med träning händer det.

 

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela