Varför körd du så tugnt hojtade en kille till mig på gymmet idag (som jag för övrigt inte har någon bekantskap med). Jag vet inte sa jag, jag försöker köra tunga reps vissa veckor och lite högre reps ibland och denna vecka har jag fokus på tunga reps.
Han fortsatte att berätta hur viktigt det var att få kontakt med muskel för att kunna bygga större ryggmuskler och kanske komma åt samtliga muskler på ryggen. Helt plötsligt förstod jag att han har helt rätt. I all stress inför shopöppningen så har jag börjat köra tyngre och fel vilket missgynnar min utveckling på gymmet. Det är helt sant men det är inte det jag vill belysa. Jag vill belysa det sätt han inledde konversationen med. Han gav mig kritik och ställde en vass fråga. Givetvis låter det som om jag är konflikträdd, instängd och självisk när jag skriver detta men förbise gärna det just nu. Jag kan inte rå för hur jag reagerar och just då så blev jag fientligt inställd. Tänk om han hade sagt något helt annat som grundade en positiv bild. Han kanske skulle ha sagt något i stil med " jäklar vad ser vältränad ut, du skulle lätt kunna bygga mer muskler om du la på mindre vikter och fokuserade på mer kontakt istället" eller " om du la på mindre vikter så lovar jag att din träning kommer skjuta i höjden".
Under våra middagar i Spanien för två veckor sedan pratade vi mycket om lektioner och jag minns såväl att jag sa att hur "dålig" en elevs teknik må vara så ska jag ALDRIG börja med kritik under en lektion. Alla elever i mitt lektionshus förväntar sig en stor utdömning och det är aldrig bra. Om jag belyser två positiva saker innan jag går in på elevens förbättringsområden så har jag skapat en mycket bättre miljö för lärande. Om nu någon säger att det inte finns två bra saker i en elevs teknik så kan den tränaren droppa tränaryrket tycker jag.
Vi tränare är inte här för att leka kung och hitta varenda fel hos varje elev. Vi är här för att skapa en miljö som är maxad för inlärning och med det kommer en positiv grundinställning.
Med en bra miljö händer inlärning.
Kul bild!
Kejsarens nya kläder!
Aldrig har avståndsmätare i alla dess former varit mer populär än just nu. GPS-klockor, kikare och olika sorters appar är mycket vanligt. Med den trenden så tycker jag att strävan efter att veta hur långt man slår med sina klubbor borde öka minst lika mycket men så är ju inte fallet!! ??
Om jag säljer, låt oss säga 10 kikare och 10 GPS-klockor så borde det rimligen vara 20 personer ute på övningsfältet/rangen som står och mäter upp sina klubbor för att kunna utnyttja sina nyinköpta verktyg. Återigen så är det träning som gör att saker och ting händer. Vänd er till PGA-utbildade tränare som kan ge din avståndsmätare en riktig kick!
Med avståndsträning händer det.
Bra lektion!
För att skapa en förbättring måste utveckling ske. Om utveckling ska ske så måste förändring till. När man förändrar så känns det annorlunda och ibland konstigt. Det känns inte konstigt permanent utan bara i början. När den nya förändringen har fått acklimatisera sig tillräckligt så känns det nya helt normalt och en förbättring har skett.
När jag förbättrar mina elever så är det precis såsom ovan beskrivet. Idag tog min elev initiativet att slå väldigt många provsvingar för att lära sig den nya rörelsen. Det beslutet är värt en guldmedalj. Att folk "måste"
slå bollen fort är motsägelsfullt. Dom vill att det den nya förbättringen ska funka på en gång och i tron om att det går fortare att bli van det nya slår dom bollar fort. I verkligheten är det dom elever som börjar med att provsvinga sig till rörelsen som lär sig fortast.
Om jag får bestämma upplägget på din träning så kommer ditt spel att utvecklas.
Med träning händer det
Det är en väldig skillnad att ” Slå på en golfboll ” och att ” Spela golf "
Gästbloggare : Niklas Eliasson.
All träning oavsett idrott kräver feedback för att kunna mäta förmåga/färdighet/framgång.
Under mina år som tränare har jag märkt att golfare i alla handicapklasser har svårt att sortera vad som händer, vad som påverkar vad och varför bollen gör som den gör.
Många slutar spela golf för att de tycker att det är ett för svårt spel och JA det är svårt, för att det är fler moment än andra idrotter.
Det räcker inte att vara bra på att putta eller slå drives 270 meter. Helheten ger resultat.
Jag har tidigare tävlat på de nordiska tourerna i 7 år innan tränaryrket tog vid så jag hade tid att göra ALLA misstag själv. Träning med andra tourspelare där man ger och tar av varandras erfarenheter är också en grym skola.
Hobbyspelare har helt enkelt inte tiden att göra alla misstag själv, för att lista ut vad som behövs göras för att få ordning på problemet. Detta leder ofta till ” hittepå ” lösningar som i många fall går i fel riktning mot vad som egentligen rättar till problemet. Men det finns hjälp!! Tränare, svingprogram, träningshjälpmedel och appar för att öka förståelse, minskar tiden det tar att få ordning på problemen. Att bygga upp en personlig övningsbank med 2-3 övningar för varje del av spelet som ger bra feedback och som är enkel att sortera för att maximera tiden och ge bäst resultat.
Mitt mål som tränare var att komma ut och dela med mig av erfarenheter på banan vid spellektioner. Att bättre fördela ut de extraslag handicapet ger iform av att vara smartare från tee, missa på ”rätt” sida mot green, välja enklaste klubban vid chippar, putta från lättaste sidan av hålet osv. gör att man spelar spelet istället för att slå på en boll och hoppas att det ska bli bra.
Nu åker jag runt på en demotour med min uppfinning Golf In Sync och det är fantastiskt kul att se hur redskapet ökar förståelsen för hur golfklubban och golfbollen fungerar tillsammans för alla hancicapkategorier.
Niklas Eliasson
www.golfinsync.se
Introvert
När en lektion blir lyckad så är eleven introvert. Eleven är väldigt fokuserad på känslan av den nya rörelsen och hur den känns. Eleven talar i termer som " det känns annorlunda när jag gör....", " jag känner mig arm på ett helt annat sätt" eller "jag upplever en stor skillnad i ....". För en introvert elev så flyttas fokus från externa saker såsom bollbana, resultatet och inte minst omgivningen.
En elev som blir mer introvert har mycket större chanser att lyckas på en lektion än en person som inte "känner" den nya rörelsen eller har fokus på bollbanan. Jag tror att en av anledningarna till att inte skjuter så bra scorer längre är att jag ständigt arbetar med introverta delar av tekniken. Vilket gör mig för introvert. Sen tränar jag givetvis för lite.
När man spelar golf är det nog inte optimalt att "känna" för mycket men när man har lektion är det ett måste.
Med ett introvert fokus så händer det.
För er som vill förbättra sitt spel så ger jag lektioner dagligen ute på Öjestrands range. För bokning:
Vill alla verkligen ha tips?
Igår pratade jag men en kompis till mig som också är PGA-instruktör och vi kom in på hur många det är som faktiskt upplever det jobbigt att spela golf på grund av att de får så många "tips" av andra. För det första så har jag aldrig någonsin gett ett tips till någon som inte har efterfrågat det, något annats känns ju som att det är kränkade. Då spikade jag ändå upp tre diplom till på min vägg i shopen igår så jag har nog en bit över 350 000 i utbildningar.
Men för en person som inte är utbildad och har 15 i hcp verkar det vara helt okej att utan att fråga "tipsa" och "hjälpa" andra människor som dessutom inte har bett om hjälp. Jag är helt säker på att den person ser precis hur stor översvingen är eller hur mycket personen böjer på sin vänsterarm i baksvingen. Grejen är att man vill knyta en speciell rörelse till varför det blir som det blir i bollbanan. Det kan man inte göra om man inte är utbildad.
Vidare skulle jag aldrig kommentera det som är dåligt först på en lektion. Innan vi går in på det som ska förbättras hittar jag minst 2 saker som jag upplever bra i svingen hos VARJE elev. Det sätter eleven i en bra sinnesstämmning som möjligör lärande. Så funkar det tyvärr inte med "tipsen" på banan.
Med tips från okunniga händer det inte.
Boka din lektion redan imorgon!
Imorgon öppnar jag rangen enbart för lektionskunder. Det finns ingen i världen som skulle öppna rangen denna vecka så som det ser ut och därför är det bara lektionskunder som kan slå. Det blir perfekt att ta en lektion utomhus såhär tidigt. Ingen som stör lektionen eller som står och grymtar iväg drives i bakgrunden ;)
Jag är ju helt klar som PGA Pro och jag vet att mina lektioner kommer bli bättre än förra året. Precis som jag vill att mina elevers utveckling ska vara.
Med en lektion till veckan så händer det.
Jag väntar på din anmälan.
Idag hände något ovanligt...
Idag var jag och spelade i en enorm blåst vilket lätt kan klassas som mycket ovanligt. Ändock är det inte det som är det speciella som hände. Idag var det en av mina elever som slog i vattnet endast på grund av ett felbeslut. Oftast (nästan alltid) är det tekniken som gör att distriktets golfare inte är nöjd med sin höga score och det kan inte belysas tillräckligt. Så var inte fallet idag. Ett mycket fint slag men fel klubba gav ett plikt. Det gör att jag vill skriva om mina tankar kring spellektioner och teknik.
Under en spellektion beror nästan alltid svagheterna på dålig svingteknik. Att arbeta med spelstrategi, klubbval och mental preparering är som att arbeta med en sjukdoms symptom istället för själva roten till sjukdomen. En spellektion kan vara lärorik och fantastiskt rolig men i grund och botten är det privatlektioner som ger 99 % av alla golfare i Medelpad bäst utdelning på sin score. Speciellt långsiktigt.
Låt mig hjälpa er och skapa bättre slag. Mitt jobb är faktiskt ditt golfspel.
Med en solid teknik händer det.
Ebba!
Idag börjar tävlingssäsongen för Ebba Gustafsson och jag önskar henne stort lycka till!
Det enda sättet att bli bra i golf är att tävla och det gör Ebba flitigt. Att tävla är som att träna, man måste träna på att tävla för att blir bra. Att spela klubbtävlingar eller scrambles är tyvärr inte att tävla om man vill satsa på golf.
Skandia, JMI, mintour och uppåt är bra tävlingar för juniorer.
Med tävlingar händer det!
ALLT handlar om svingteknik
Eftersom jag fortfarande befinner mig i härliga Spanien med mina duktiga elever så blir blogginläggen färre - det blir mer inlägg när jag kommer hem på lördag!
Jag har verkligen bestämt mig för att rikta fokus på de saker som gör eleven bättre under 2013. Med tanke på hur lite de flesta av golfarna i Sundsvall tränar och hur mycket en PGA-instruktör kan hjälpa spelet borde det inte vara så svårt att skapa bättre golfare. Bättre golfare ger också mer glädje till spelet.
Jag råder er som läser bloggen att lösa ett lektionspaket av mig nu under våren för att vara säker på att spela bättre golf. Allt handlar om er golfteknik. Det handlar inte om det mentala och det är inte av mentala skäl ni slår i vattnet eller missar chippar. Det är er golfteknik som med så små medel kan bli bättre och därmed kommer ni sänka ert handicap.
ALLT handlar om teknik.
Med en lektion så händer det.
Bollflyktslagar
Är det lättare att hooka bollen om man slår upp på den och är det lättare att slica bollen om man slår ner på den?
Två regler
1. Berätta din score efter rundan. Inte hur många koppsnurrar du hade. Prova att bara säga en siffra och var tyst sen.
2. Resultat utanför tävlingar finns inte.
Tippa Masters!
Årets upplaga av Tippa Masters genomförs här på bloggen. Ni anger erat namn och sedan spelaren som ni tror vinner samt vinnarscore. Allt sker i kommentarsfältet. Lycka till!
Den som tippar närmast vinner ett dussin bollar från Callaway!!
Robin Stålebring: Tiger Woods - 10
Mr Robotic?
Låt oss säga att jag använder i snitt 5 % av min totala teknikkompetens vid en vanlig privatlektion med en medlem. Ju mindre jag ändrar desto bättre kommer lektionen att bli, less is more. Säg att 8 av 10 lektioner har ett solklart svar som alla tränare tycker är facit. Oftast är det greppet. Vill man ändra ett svingspår är det bäst att börja med greppet. Stärk greppet och slå 1000 slag och vänta och se. Simsalabim så har eleven ett svingspår som är square. Ändock har vi inte snackat något om svingspår.
Så ska en lektion vara. En lektion ska innehålla sjukt lite information och ändå göra en stor impact. Ibland är det omöjligt men om eleven "bara" bokar en lektion så måste det vara så. Nu kommer jag till min tanke. Om jag upplever att majoriteten av mina lektioner innehåller så uppenbara lösningar som borde vara lika självklara som att solen går upp imorgon - varför är verkligeheten som den är?
Med det menar jag att varje elev jag har som gått till en annan tränare säger att han eller hon har fått något helt annat tips eller att jag resonerar olikt en annan tränare. På vår nivå så ska det vara så jäkla självklart att alla elever borde få "samma" tips från alla tränare. Iallafall under första lektionen.
Alla som kör bil stannar när det är rött. Annars blir man påkörd. På första lektionen så upplever jag att det oftast ( inte alltid) finns ett facit. Då borde det inte spela någon roll vart man går eller vilken tränare man använder sig av. Ändå säger 85 % av varje elev att jag lär dom något nytt eller att jag säger tvärtom mot någon annan.
Hade jag instruerat Tiger så hade jag fattat att jag inte gör som andra tränare men så komplicerad är inte mina elever.
Med facit händer det.
Quieres tomar un cafe por la manana en Emporda?
Resor!
Styrkebesked
Alla ledare i SGF talar om hur viktigt det är med inre motivation och att det är det som gör en spelare till världspelare. I min värld så blir jag positivt inställd om jag träffar en junior som vill betta eller älskar att tävla och hatar sällskapsrundor.
Om jag själv inte tävlar så måste jag betta för att skapa ett tävlingsmoment. Det ser jag som positivt och sen tycker jag att jag stöter på den inställning ofta bland tävlingspelare också. Vill man något med sin golf så satsar man mot de högsta tourerna. På de högsta tourerna så spelar man om stora belopp. Varför ska man då inte redan i tidig ålder börja hantera den pressen?
Jag har sagt till Ebba att jag tycker hon ska åtminstone en gång per sommar gå ut med några av klubbens betglada äldre herrar och betta om summor som hon inte vill förlora. Summor som verkligen känns. Det är bra träning. En vanlig sällskapsrunda utan press är inte mycket värd för en junior som satsar på golfen. Till skillnad får många andra juniorer så svarar Ebba med att hon gärna gör detta vilket bevisar en seriositet.
Ska vi i Medelpad skapa stora spelare måste vi ändra mentalitet. SVGKs juniorsatsning med Durra i spetsen är strålande. Om vi kryddar med betting och kastar bort sällskapsrundor och tänker mer tävling ( som våra golfgymnasisiter gör) så kan det blir bra.
Med bett händer det.